
Nova studija YouGov-a ispitala je više od 2.000 korisnika društvenih mreža u Francuskoj i Njemačkoj o njihovim razmišljanjima o ovim oglasima. Ispostavilo se da većina ljudi nisu fanovi. Neverovatnih 57% je reklo da uopšte ne želi personalizovane oglase , bilo da se radi o proizvodima ili politici. Samo 11% je bilo u redu sa svojim ličnim podacima koji se koriste za ciljanje oglasa.

Source: YouGov
Ljudi se posebno plaše kada je reč o tome da budu kategorisani po prihodima, verskim stavovima ili životnim događajima kao što su trudnoća ili žalost. Deluje invazivno i većina smatra da to ne bi trebalo da bude dozvoljeno.
Način na koji PPC funkcioniše i naše ponašanje na mreži se prati za oglase takođe podiže obrve. Bilo da se radi o tome šta radimo na društvenim platformama ili široj internet aktivnosti, jasna većina smatra da se ova vrsta nadzora ne bi trebalo koristiti za oglase.
Politički oglasi su još veća briga. Skoro polovina ispitanika strahuje da bi ovi ciljani oglasi mogli da nanesu štetu demokratiji. U Francuskoj taj broj skače na 50%.
Veliki deo problema? Većina nas nema pojma kako PPC funkcioniše i kako se naši podaci prikupljaju i koriste kasnije. Sve se dešava iza kulisa, sa našim “pristankom” zakopanim u onim dugim uslovima koje nikada nismo pročitali.

Source: YouGov
Ovde se ne radi samo o dosadnim oglasima, za eample iz PPC kampanje. Postoji stvarna zabrinutost o tome kako ovo ciljanje može polarizovati zajednice, širiti dezinformacije, pa čak i suzbiti glasove. Plus, kada svi vidimo različite oglase, teško je imati javni razgovor o njihovim tvrdnjama.
Pa, šta se može učiniti? Verujemo da tehnološke kompanije treba da pojačaju svoju igru, dajući nam veću kontrolu nad našim podacima i ograničavajući nametljiv nadzor. EU ima šansu da to ostvari sa Zakonom o digitalnim uslugama (DSA).
Naše ankete pokazuju da su ljudi spremni za promjene. Većina želi nezavisnu reviziju algoritama društvenih medija kako bi se sprečilo širenje štetnog sadržaja. Mnogi takođe žele veću transparentnost o tome ko stoji iza oglasa koje vidimo i kako su ciljani.
Sa velikim izborima u Francuskoj i Nemačkoj, i DSA na stolu, sada je vreme da se pozabavimo ovim problemima. Ova anketa je samo snimka, ali je jasno: ljudi nisu toliko oduševljeni personalizacijom kao što bi tehnološke kompanije želele da verujemo. Da li je vreme da ponovo razmislimo o tome kako smo ciljani na internetu?