
Na autentičnost recenzija se ne može 100% osloniti. Neke kompanije su već iskusile optužbe za lažne kritike. Američka kompanija Bazaarvoice, koja se fokusira na sadržaj koji generišu korisnici (UGC), objavila je globalnu studiju o važnosti recenzija.
Istraživanje je naručio Bazaarvoice, a sprovela ga je Savanta u septembru 2023. godine među više od 8.000 potrošača i preko 400 brendova u Sjedinjenim Državama, Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Francuskoj, Australiji i Kanadi.
Rezultati su pokazali da lažne recenzije smetaju ljudima prilikom kupovine. Kupci žele da brendovi preduzmu mere kako bi osigurali autentičnost online sadržaja.
“Na osnovu rezultata istraživanja utvrdili smo da su recenzije veoma dobre. Lažne recenzije podrivaju poverenje u online sadržaj, odvraćaju kupce i negativno utiču na online prodaju brendova i trgovaca. Verifikacija autentičnosti recenzija proizvoda poboljšava korisničko iskustvo i pruža kupcima mir prilikom donošenja odluka o kupovini,” rekao je Andy Chakravarty, potpredsednik istraživanja u IDC Retail Insights.
Razmislite dva puta o neautentičnom sadržaju
Rezultati globalnog istraživanja pokazali su da je neautentičan sadržaj zabrinjavajući za ispitanike. Do 75% potrošača brine o lažnim recenzijama, 69% o lažnim slikama, 68% o lažnim video zapisima, 66% o lažnim pitanjima i odgovorima i 69% o lažnom sadržaju na društvenim mrežama.
Tko bi se trebao obratiti ovome?
Ispitanici su, s druge strane, izrazili želju da se brendovi pobrinu za to. Većina ispitanika (63%) smatra da probleme sa lažnim onlajn sadržajem treba da reši veb lokacija brenda koju posećuju, a slede vladina tela (49%) ili stručnjaci treće strane (36%).
Potrošači žele da se situacija riješi. U međuvremenu, 94% brendova i trgovaca izjavilo je da smatra da je održavanje autentičnosti online sadržaja u e-trgovini veoma važno. 76% anketiranih brendova je uvereno u svoje trenutne strategije i alate za otkrivanje i sprečavanje lažnog ili lažnog sadržaja na svojim onlajn kanalima.
Na pitanje da li bi verovali trećoj strani da verifikuje kredibilitet sadržaja na svim posećenim sajtovima, 70% potrošača je odgovorilo pozitivno. Manje od polovine ljudi (47%) veruje sajtu koji verifikuje sopstveni sadržaj.

Source: Depositphotos
Princip “Hearsay” više nije dovoljan
Potrošači paze da ih se ne prevari. Kako se proverava legitimitet online prodavnica? Najčešće koriste pouzdane platforme za online kupovinu (63%), istražuju brend na mreži (58%) ili proveravaju indikator bezbednog sajta (npr. simbol katanca) (51%). Manje od polovine ispitanika čita recenzije kupaca (47%), a 46% se oslanja na preporuke prijatelja ili članova porodice.
Do 73% ispitanika bi bilo zadovoljno simbolom pouzdanosti, kao što je zaključani katanac, checkmark ili drugi simbol koji ukazuje na to da je svaki rejting i pregled verifikovala nezavisna treća strana. Većina (66%) ispitanika izrazila je poverenje u simbol kredibiliteta sadržaja na društvenim mrežama, a 60% je izrazilo isti stav prema simbolu influenser sadržaja.
Anketirani brendovi su takođe zainteresovani za uključivanje signala pouzdanosti: 78% ispitanika je reklo da bi razmotrilo dodavanje signala za proveru ocena i recenzija, 73% je reklo isto za fotografije kupaca, a 71% za video snimke kupaca.
“Brendovi i trgovci moraju osigurati da njihovi kupci vjeruju sadržaju koji konzumiraju na mreži. Ako kupci ne mogu vjerovati UGC-u, on gubi svu svoju vrijednost, a kompanije će izgubiti prihode”, zaključuje Zarina Lam Stanford, CMO Bazaarvoicea.